جدیت ملی گرایان اسکاتلند برای کسب استقلال؛
بریتانیا در آستانه تجزیه
اگر اسکاتلند مستقل شود، از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در رده 'ششم' کشورهای توسعه یافته قرار خواهد گرفت، در حالی که انگلیس در حال حاضر در رتبه 'شانزدهم' قرار دارد

Flash version 9,0 or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، تلویزیون فارسی "صدای آمریکا" (VOA) پنجشنبه 16فوریه (27بهمن) در بخش خبری ساعت 19:00 به وقت تهران اعلام کرد: «"دیوید کامرون" نخست وزیر بریتانیا می گوید برای حفظ اسکاتلند به عنوان بخشی از "بریتانیای کبیر" مبارزه خواهد کرد.»
صدای آمریکا افزود: «کامرون در سفر امروز خود به اسکاتلند، با قانون گذاران و رهبران "حزب ملی اسکاتلند" (ScottishNationalParty) که تلاش می کنند استقلال آن کشور را در سپتامبر 2014 به همه پرسی بگذارند، دیدار و گفتگو خواهد کرد. از دیگرسو "الکس سالموند" سروزیر منطقه اسکاتلند، روز چهارشنبه تأکید کرد که استقلال کامل اسکاتلند از سلطه بریتانیا بعد از 300 سال می تواند به شکوفایی آن سرزمین از طریق انرژی های قابل بازیافت نظیر انرژی باد کمک کند.»
گفتنی است چند روز پیش هم سخنگوی سروزیر اسکاتلند در واکنش به اظهارات نخست وزیر انگلیس در مورد حفظ اسکاتلند، گفته بود: «سخنان کامرون استدلال هایی نخ نما در مورد یک اتحاد تاریخ گذشته است. آقای کامرون درباره وضعیت اقتصادی و قدرت پادشاهی متحده بریتانیا صحبت می کند اما واقعیت این است که اگر اسکاتلند مستقل شود، از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در رده "ششم" کشورهای توسعه یافته قرار خواهد گرفت، در حالی که انگلیس در حال حاضر در رتبه "شانزدهم" قرار دارد.»
سروزیر اسکاتلند که طی سال های اخیر تلاش زیادی برای استقلال این منطقه انجام داده است، پیش تر گفته بود که مردم اسکاتلند مرعوب سخنان نخست وزیر نخواهند شد و دوره ای که لندن همه سیاست های خود را به اسکاتلند تحمیل می کرد، دیگر سپری شده است.
"ایرنا" نیز در این رابطه گزارش کرد: «سالموند در آستانه دیدار با کامرون به "بی بی سی" گفت: من در دیدار با نخست وزیر بر این موضوع تأکید خواهم کرد که همه پرسی اسکاتلند موضوعی مربوط به مردم این منطقه است و این همه پرسی نباید از طریق لندن کنترل و اداره شود.»
بنا بر این گزارش، سروزیر اسکاتلند در گفتگو با بی بی سی اظهارداشت: «به نظر من، ما اگر مستقل شویم و منابع و ثروت هایمان را برای مردم خودمان صرف کنیم می توانیم کشور بهتری را بنا کنیم. اسکاتلند از نظر تاریخ و فرهنگ، منابع انرژی و دانشگاه های مدرن در سطح بالایی قرار دارد. ما در صورت کسب استقلال نیز روابط خوبی با همسایگان خود خواهیم داشت؛ اما حاضر نیستیم سربازانمان به جنگ های غیرقانونی نظیر جنگ عراق اعزام شوند و سلاح های هسته ای در خاک ما مستقر شود. همه پرسی برای استقلال اسکاتلند باید بر اساس قوانین خود ما برگزار شود و ما خواستار این هستیم که جوانان 16 و 17 ساله هم بتوانند در آن شرکت کنند.»
خاطر نشان می شود که موضوع برگزاری همه پرسی برای استقلال اسکاتلند مجددا از حدود دو ماه پیش در محافل سیاسی "لندن" و "ادینبورو" [مرکز اسکاتلند] مطرح شده و طی این مدت بحث های زیادی درباره زمان و نحوه برگزاری آن درگرفته است.
احزاب اصلی انگلیس مخالفت خود را با استقلال منطقه نیمه خودمختار اسکاتلند اعلام کرده و مدعی شده اند که منافع بلندمدت مردم اسکاتلند در باقی ماندن در چارچوب نظام سیاسی فعلی موسوم به "پادشاهی متحده بریتانیا" (UnitedKingdomofGreateBritain) نهفته است.
اختلافات دیرینه میان مناطق مختلف تشکیل دهنده پادشاهی متحده بریتانیا بار دیگر با مطرح شدن موضوع برگزاری همه پرسی در مورد استقلال کامل منطقه اسکاتلند از دولت مرکزی انگلیس، در برخی محافل سیاسی و رسانه ای این کشور بالا گرفته است. کابینه انگلیس تأکید کرده است که همه پرسی استقلال اسکاتلند باید با اجازه دولت مرکزی برگزار شود تا جنبه قانونی پیدا کند. دولت انگلیس همچنین شرایطی را برای برگزاری همه پرسی پیشنهاد کرده که با مخالفت حزب ملی گرای اسکاتلند (SNP) مواجه شده است. دولت مرکزی انگلیس از ابتدای طرح موضوع همه پرسی، مخالفت خود را با جدایی اسکاتلند از بریتانیا اعلام کرده و تعهد نموده است که همه تلاش خود را برای حفظ اسکاتلند در چارچوب نظام فعلی انگلیس به کار بگیرد. این موضع دولت مرکزی در لندن، با انتقاد ملی گرایان اسکاتلندی که قدرت را در دولت محلی ادینبورو در اختیار دارند مواجه شده و مقامات اسکاتلندی تأکید کرده اند که مردم این منطقه حق دارند آینده سیاسی کشور خود را آزادانه تعیین کنند. به علاوه دو طرف در مورد نحوه برگزاری همه پرسی نیز اختلافات جدی دارند.
به عقیده کارشناسان، در شرایط فعلی بخشی از جامعه اسکاتلند به دلیل نگرانی های اقتصادی و امنیتی، مخالف استقلال کامل هستند و خواهان واگذاری اختیارات بیشتری از دولت مرکزی در لندن به دولت محلی در ادینبورو می باشند و به همین دلیل دولت انگلیس تلاش می کند با استفاده از این نگرانی ها طرح همه پرسی را به شکست بکشاند.
منطقه انگلیس که بزرگترین و پرجمعیت ترین منطقه تشکیل دهنده کشور بریتانیا است، به طور سنتی سلطه سیاسی و اقتصادی خود را بر سه منطقه دیگر حفظ کرده و همین سلطه باعث شده تا ساکنان "اسکاتلند" ، "ولز" و "ایرلندشمالی" هروقت که فرصتی پیدا می کنند برای کسب استقلال و یا حداقل خودمختاری تلاش و مبارزه کنند.
حزب ملی گرای اسکاتلند (SNP) که از جمله احزاب استقلال طلب به شمار می رود، طی سال های اخیر فعالیت های گسترده ای را برای کسب اختیارات بیشتر از دولت مرکزی انگلیس آغاز کرده و هدف نهایی خود را نیز کسب استقلال کامل قرار داده است. این حزب در انتخابات سال 2011 توانست پیروزی قاطعی به دست آورد و در حال حاضر اکثریت کرسی های پارلمان محلی اسکاتلند و دولت محلی را به تنهایی در اختیار دارد.
منطقه اسکاتلند که بخش شمالی جزیره بریتانیا را تشکیل می دهد، پس از انگلیس دومین منطقه وسیع تشکیل دهنده بریتانیا است که از جنوب به سرزمین اصلی انگلیس، از شرق به دریای شمال و از غرب و شمال به اقیانوس اطلس و دریای ایرلند محدود است. این منطقه حدود 5.5 میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به استقرار پایگاه های اصلی زیردریایی های هسته ای انگلیس در آن، از نظر راهبردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بر اساس نظرسنجی های متعددی که طی سال های اخیر در اسکاتلند برگزار شده، حدود 70 درصد مردم آن منطقه از برگزاری همه پرسی حمایت می کنند هرچند که بخشی از آن ها به جای استقلال کامل، طرفدار انتقال بیشتر قدرت از لندن به ادینبورو هستند. این نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمالا نزدیک به 40 درصد مردم اسکاتلند در حال حاضر از استقلال کامل حمایت می کنند و ظاهرا به همین دلیل هم دولت مرکزی انگلیس قصد دارد هرچه زودتر، تاریخی برای یک همه پرسی مشروط تعیین کند تا شاید با شکست طرفداران استقلال، این بحث خاتمه یابد.
برخی از تحلیلگران معتقدند کسب استقلال کامل توسط اسکاتلند، گروه های جمهوری خواه و ملی گرا در ایرلند شمالی و ولز را نیز ترغیب خواهد کرد خواسته های خود را با عزم قوی تری پیگیری کنند.




تاریخ: شنبه 29 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
سایت رادیو فردا نوشت: «فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه18 فوریه (۲۹ بهمن) رسما اعلام کرد که ناوگروه هجدهم این نیرو با عبور از کانال سوئز در مصر وارد دریای مدیترانه شده است.»

Flash version 9,0 or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سایت رادیو فردا امشب 18 فوریه (29 بهمن) ضمن اذعان به پیشرفت های نیروی دریایی ایران نوشت: «به گفته دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران، این ناوگروه با عبور از کانال سوئز «اقتدار کشور» را به نمایش گذاشته است. »
این در حالی است که دو هفته پیش خبرگزاری ها از پهلو گرفتن ناو خارک و ناوشکن شهید قندی در بندر جده عربستان خبر داده بود.
سایت رادیو فردا در ادامه آورده است: «آقای سیاری روز شنبه گفته است: "ناوگروه مذکور از بندر جده حرکت کرده و از کانال سوئز گذشته است". »
سال گذشته نیز ناوشکن الوند و ناو تدارکاتی خارک در روز سوم اسفندماه با عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شده و در بندر لاذقیه سوریه پهلو گرفتند.
این در حالی است که سایت مذکور خاطر نشان کرده: «این اقدام ایران در اعزام ناوهای خود به دریای مدیترانه واکنش مقام‌های اسرائیلی را در پی داشت. این مقامات با «تحریک‌‌آمیز» خواندن اقدام ایران اعلام کردند که نگران طرح‌های جمهوری اسلامی برای استقرار کشتی‌های جنگی خود در دریای مدیترانه، دریای سرخ و خلیج عدن هستند.»
با این حال اکثر سایت های غربی با انعکاس این خبر به توانایی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اذعان کرده اند.

 




تاریخ: شنبه 29 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط amin

شناسايي عاملان قتل عام ورزشگاه پورت سعيد
 

يک مسئول رسمي کميته حقيقت ياب در خصوص حوادث پورت سعيد مصر اعلام کرد گزارش اين کميته شامل اطلاعات و شواهد مهمي درباره حادثه واسامي عاملان آن است.




ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 21 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط amin


خراسان - مورخ چهارشنبه 1390/11/19 شماره انتشار 18050

يک دانشجوي انگليسي در اقدام جالبي گوشي هوشمندي از چوب بامبو توليد کرده است. به گزارش ايسنا، اين محصول تا پايان سال ۲۰۱۲ روانه بازار مي شود. گوشي هوشمند ADzero که از بامبوي چهارساله با شيوه رشد خاص براي اطمينان از دوام آن ساخته شده است، با سيستم عامل آندرويد اجرا مي شود و اندازه آن نصف گوشي آيفون است.اين گوشي مانند ديگر تلفن هاي همراه از دوربين برخوردار است اما فناوري آن با ديگر گوشي ها متفاوت و از فلش حلقه اي برخوردار است.يک فلش عکسي دوراني در اطراف لنز دوربين، روشنايي لازم و حداقل سايه را تضمين مي کند.




تاریخ: چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط amin

 

اغازاعطاي وام بدون بهره به سرمايه گذاران براي تجاري سازي اختراعات

خراسان - مورخ چهارشنبه 1390/11/19 شماره انتشار 18050
نويسنده: زهراحاجيان

سرمايه گذاراني که در راستاي تجاري سازي اختراعات و نوآوري ها از مخترعان حمايت مالي کنند ، از اين پس به تناسب ميزان حمايتي که از مخترعان به عمل آورند از تسهيلات وام بدون بهره از سوي بنياد ملي نخبگان برخوردار مي شوند



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط amin

درحالي که به ادعاي منابع اسرائيلي و براساس يافته هاي آژانس هاي اطلاعاتي غرب، کميته اي در سازمان ملل در گزارشي به پروژه هاي مخفيانه ايران در پيشبرد قابليت هاي موشکي خود پرداخته است، آناتولي آنتانوف، معاون وزير دفاع روسيه پس از نشست اخير شوراي ناتو- روسيه تاکيد کرد که موشک هاي ايران نمي تواند تهديدي براي اروپا باشد زيرا قصد حمله به اين کشورها را ندارد.معاون وزير دفاع روسيه با تاکيد بر اين که نمي توانم بگويم ايران يک تهديد است، اظهار کرد: آن چه بايد لحاظ شود توان اين کشور يا آن کشور براي ساخت سلاح موشکي نيست بلکه نيات و برنامه ها نيز هست. آنتانوف با اين سخنان بار ديگر طرح سپر موشکي مورد نظر غرب را زيرسوال برد. مشروح اين اظهارات و اخبار مرتبط در پي مي آيد.

 

وزارت دفاع روسيه: ايران قصدي براي حمله به اروپا ندارد


ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
 
پاسخ رئيس جمهور به سوالاتي درباره جريان انحرافي، قانون مندي دولت هدفمندي وآمارهاي اقتصادي
خراسان - مورخ چهارشنبه 1390/03/18 شماره انتشار 17854
نويسنده: حامد
 
 

دومين مصاحبه مطبوعاتي رييس‌جمهور در سال 90 با حضور حدود 300 خبرنگار داخلي و خارجي در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري برگزار شد.دکتر محمود احمدي‌نژاد در ابتداي سخنان خود با بيان اين‌که حرکت عمومي کشور در جهت پيشرفت و در جهت عدالت و عزت مردم است به برنامه‌هاي گوناگون دولت در جهت پيشرفت و سازندگي کشور اشاره کرد و گفت: برنامه‌هاي دولت بسيار گسترده است . رييس‌جمهور همچنين به طرح آتيه مهر اشاره کرد و گفت: دولت اين طرح را دنبال مي‌کند، البته مشکلات و نواقصي وجود داشت که در حال برطرف کردن آن هستيم.احمدي‌نژاد همچنين به عزم دولت به کوچک‌سازي دولت اشاره کرد. ... احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اين‌که يکي از برنامه‌هاي ديگر دولت، کوچک‌سازي دولت است، گفت: طي 5.5 سال اخير در بخش‌هاي گوناگون چند برابر دوره مشابه کار شده است، ولي با اين حال براي اولين بار طي 40 سال اخير حجم دولت کوچک شد و 10.4درصد از تعداد کارکنان دولت کاهش پيدا کرد. وي تحول بانکي و مالياتي و آغاز عمليات اجرايي اين طرح تا پيش از پايان سال را از ديگر برنامه‌هاي دولت عنوان کرد. وي با اشاره به اخبار منتشر شده طي هفته‌هاي اخير در مورد کشته شدن بن‌لادن گفت: در حوادث اخير ديديم کسي را به قول خودشان دستگير کردند، کشتند و جنازه او را به دريا انداختند



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 18 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin

 

 
واکنش آمانو به نامه عباسي
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1390/03/17 شماره انتشار 17853
نويسنده: بهروزي
 
سيمور هرش: منابع اطلاعاتي در درون دولت آمريکا تلاش ايران براي دستيابي به بمب هسته اي را رد مي کنند

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته در آغاز نشست شوراي حکام بار ديگر ادعا کرد که اطلاعات جديدي در اختيار آژانس قرار گرفته است که به ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته اي ايران اشاره مي کند. مدير کل آژانس همچنين نامه اخير دکتر فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي را رضايت بخش ندانست و عنوان کرد که نامه ديگري را سيزدهم خرداد ماه براي رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان ارسال کرده است. دکتر فريدون عباسي در نامه خود به مدير کل آژانس خواستار آن شده بود که وي پرونده مطالعات ادعايي را به دليل همکاري کامل ايران با آژانس طبق مداليته مختومه اعلام کند تا ايران پس از آن در رفع ابهام هاي احتمالي با آژانس همکاري کند. مشروح خبرها در پي مي آيد.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin

 

 
واکنش آمانو به نامه عباسي
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1390/03/17 شماره انتشار 17853
نويسنده: بهروزي
 
سيمور هرش: منابع اطلاعاتي در درون دولت آمريکا تلاش ايران براي دستيابي به بمب هسته اي را رد مي کنند

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته در آغاز نشست شوراي حکام بار ديگر ادعا کرد که اطلاعات جديدي در اختيار آژانس قرار گرفته است که به ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته اي ايران اشاره مي کند. مدير کل آژانس همچنين نامه اخير دکتر فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي را رضايت بخش ندانست و عنوان کرد که نامه ديگري را سيزدهم خرداد ماه براي رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان ارسال کرده است. دکتر فريدون عباسي در نامه خود به مدير کل آژانس خواستار آن شده بود که وي پرونده مطالعات ادعايي را به دليل همکاري کامل ايران با آژانس طبق مداليته مختومه اعلام کند تا ايران پس از آن در رفع ابهام هاي احتمالي با آژانس همکاري کند. مشروح خبرها در پي مي آيد.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
 
دختر4 ساله‌انگليسي هيچ دردي را احساس نمي‌کند!
 
 
 

رسانه‌هاي رسمي انگلستان اعلام کردند که يک دختربچه 4ساله به نوعي بيماري مبتلاست که طي آن هيچ‌گونه دردي را احساس نمي‌کند.

به گزارش ايسنا، براساس گزارش رسانه‌هاي رسمي انگلستان اين دختربچه 4ساله که «گريس ريدل» نام دارد و اهل منطقه «بيرمنگهام» است به سندروم احساس نکردن درد مبتلاست و اين موضوع باعث شده است تا آستانه تحمل درد در بدن وي بسيار بالا باشد.

به همين دليل، اين کودک هيچ‌گونه درد، سوختگي و سوزشي را احساس نمي‌کند.

مادر 31 ساله اين دختربچه در مصاحبه‌اي با روزنامه ديلي‌ميل خاطرنشان کرد: دخترم با وزن 3کيلو و 600 گرم به دنيا آمد، اما 12روز پس از تولد پزشکان اين سندروم را در او تشخيص دادند و اعلام کردند که علت بروز اين بيماري تغييرات ژنتيکي است.

 




تاریخ: سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
 
پرونده گرانفروشي ۲ خودروساز داخلي به تعزيرات حکومتي ارسال شد
 
رئيس سازمان حمايت از مصرف کننده: افزايش کاذب قيمت خودروهاي وارداتي متوقف خواهد شد

معاون وزير بازرگاني از اجراي برنامه اي ويژه براي مقابله با سفته بازي در بازار خودروهاي وارداتي و اتخاذ تدابيري براي ساماندهي بهتر و نظم بيشتر در واردات خودرو خبر داد.نکويي مهر همچنين گفت: پرونده ۲ خودروساز داخلي که بدون مجوز اقدام به افزايش قيمت کردند، به تعزيرات حکومتي ارسال شده است.عباس معمارنژاد، رئيس کل گمرک نيز اعلام کرد: با وجود آزادسازي ثبت سفارش واردات انواع خودرو در روز جاري، تعرفه حقوق ورودي آن تغيير نخواهد کرد.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 465
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 465
بازدید ماه : 3339
بازدید کل : 75133
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket